ОСВІТА ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Нормативно-правова база у сфері освіти дітей з особливими освітніми
потребами
Постанова КМУ від 15.08.2011 №872 “Про затвердження Порядку організації
інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах”
Постанова КМУ від 18.08.2012 №635 «Про внесення змін до постанов КМУ
від 14.04.1997 №346 та від 14.06.2000 №963». Введено посаду асистента
вчителя до переліку посад педагогічних працівників.
Постанова КМУ від 14.02.2017 №88 «Про затвердження Порядку та умов
надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання
державної підтримки особам з особливими освітніми потребами»
Наказ Міністерства освіти і науки від 30.12.2011 №420, яким затверджено
Зміну №3 до державних будівельних норм ДБН В.2.2.-3-97 «будинки і
споруди навчальних закладів», які набрали чинності з 1 липня 2012 року.
Лист Міністерства освіти і науки України від 13.08.2014 №0/9-414 «Про
забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів»
постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 «Про
затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр»
Алгоритм дій при запровадженні інклюзивного навчання в закладі:
Рішення про відкриття інклюзивного класу приймає керівник закладу
загальної середньої освіти відповідно до Порядку організації
інклюзивного навчання, затверджених постановою КМУ від
15.08.2011 №872 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету
Міністрів України від 9 серпня 2017 №588).
Зарахування дітей з особливими освітніми потребами до класів з
інклюзивним навчанням здійснюється в установленому порядку
відповідно до результатів комплексної оцінки інклюзивно-
ресурсного центру та заяви батьків.
Наказ про зарахування дитини до списків учнів школи та
запровадження інклюзивного навчання.
Введення посади асистента вчителя.
Організація методичного забезпечення: навчальні програми,
корекційно-розвиткові програми, підручники, дидактичні матеріали.
Пристосування матеріально-технічної бази закладу: побудова
пандусу, створення рекреаційних зон відпочинку, пристосування
матеріально-технічної бази класу відповідно до порушення дитини,
придбання необхідного медичного та спортивного обладнання.
Створення команди психолого-педагогічного супроводу (ЗДНВР,
вчитель(класовод), асистент вчителя, психолог, соціальний педагог,
дефектолог, вчитель-логопед та батьки дитини).
Складання індивідуальної програми розвитку.
Складання індивідуального навчального плану на навчальний рік
(на основі типових з урахуванням спеціальних), перелік навчальних
предметів; кількість відведених годин на кожний предмет,
корекційно-розвиткові заняття, розклад.
Моніторинг навчальних досягнень учня.
Обов’язкова документація в закладі освіти
Висновок ІРЦ про результати комплексного обстеження
Наказ про організацію навчання за інклюзивною формою
Наказ про створення команди психолого-педагогічного
супроводу (наказ МОН від 08.06.2018 №609 “Про затвердження
примірного Положення про команду психолого-педагогічного
супроводу дитини з ООП в закладах освіти”)
Угоди про співпрацю (залучення фахівців) за потреби
Журнал обліку роботи асистента (окремий журнал)
Журнал обліку годин корекційно-розвиткового блоку
(окремий!)
Відповідно до постанови КМУ від 9 серпня 2017 №588, якою
внесено зміни до Порядку організації інклюзивного
навчання, та для забезпечення ефективності навчально-
виховного процесу у класі з інклюзивним навчанням кількість
учнів з особливими освітніми потребами становить:
одна - три дитини із числа дітей з порушеннями опорно-
рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим
зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями
тощо;
не більш як двоє дітей із числа дітей сліпих, глухих, з
тяжкими порушеннями мовлення, у тому числі з дислексією,
розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями
розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату
в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою
психічного розвитку) або тих, що пересуваються на візках.
Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу в
класі з інклюзивним навчанням забезпечує асистент вчителя.
Асистент вчителя – педагогічний працівник, основною
функцією якого є співпраця з вчителем класу, що допомагає
приділяти увагу кожному учневі класу під час освітнього
процесу; допомагає учням з особливими освітніми потребами у
виконанні навчальних завдань; долучається до складання та
виконання індивідуальної програми розвитку дитини з
особливими освітніми потребами. Посада асистента вчителя
водиться у школах, де запроваджене інклюзивне навчання,
для роботи з учнями з особливими освітніми потребами з
розрахунку 1 ставка на клас, у якому навчаються такі діти
(наказ МОН України від 01.02.2018 №90).
Щодо індивідуального супроводження дитини з
ООП під час навчання. Соціальні потреби дітей із
складними порушеннями розвитку під час їх
перебування в закладі освіти задовольняються
соціальними працівниками, батьками або особами,
уповноваженими ними. Адміністрація закладу, у
якому навчається дитина з тяжкими порушеннями
розвитку, зобов’язана забезпечити доступ до
освітнього процесу асистента дитини з числа
батьків або осіб, що їх замінюють.
Індивідуальна програма розвитку – це документ, що
забезпечує індивідуалізацію навчання особи з
особливими освітніми потребами, визначає перелік
необхідних психолого-педагогічних, корекційно-
розвиткових та інших послуг і засобів для розвитку
дитини, який розробляється групою фахівців (командою
психолого-педагогічного супроводу) з обов’язковим
залученням батьків чи інших законних представників
дитини. Індивідуальна програма розвитку складається на
підставі висновку ІРЦ про комплексну психолого-
педагогічну оцінку розвитку дитини (бланк ІПР – в
постанові КМУ від 9 серпня 2017 №588).
Постановою КМУ від 14.02.2017 №88 прописані порядок та
умови надання субвенції з державного бюджету місцевим
бюджетам на надання державної підтримки особам з
особливими освітніми потребами, де вказано, що за рахунок
субвенції здійснюється оплата таких видатків:
проведення додаткових корекційно-розвиткових занять, що
визначені індивідуальною програмою розвитку дитини та
придбання спеціальних засобів корекції психофізичного
розвитку, обладнання, дидактичного матеріалу та
особливих наочних засобів, які дають змогу виконувати
дитиною індивідуальну програму розвитку. На придбання
зазначених засобів використовується не більше як 35 відсотків
загального обсягу видатків на кожну дитину (постанова КМУ
від 15.11.2017 №863)
Тривалість групових або індивідуальних корекційно-
розвиткових занять для учнів з особливими освітніми
потребами визначена у Порядку організації інклюзивного
навчання у загальноосвітніх навчальних закладах,
затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від
15 серпня 2011 р. № 872: тривалість групового корекційно-
розвиткового заняття становить 35-40 хвилин, індивідуального
– 20-25 хвилин. Скорочена тривалість корекційно-розвиткових
занять, встановлена для учнів з особливими освітніми
потребами, не є підставою для зменшення оплати за їх
проведення. Оплата праці фахівців за кожне корекційно-
розвиткове заняття здійснюється за ставками погодинної
оплати праці.
Тривалість уроків для учнів з особливими
освітніми потребами в інклюзивних класах не
відрізняється від тривалості уроку для інших
учнів та становить: у перших класах – 35 хв, у
других – четвертих – 40хв, у п’ятих –
одинадцятих – 45хв.
Години, визначені в індивідуальній
програмі розвитку для проведення корекційно-
розвиткових занять, не враховуються під час
визначення гранично допустимого тижневого
навантаження.
У школах, де організоване навчання дітей з
особливими освітніми потребами в інклюзивних
класах, для проведення корекційно-розвиткових
занять, що визначені індивідуальною програмою
розвитку, можуть вводитись посади вчителів-
дефектологів (вчителя-логопеда, сурдопедагога,
тифлопедагога, олігофренопедагога) за
наявності навантаження не менше ніж 9
навчальних годин на тиждень, виходячи з норми
на ставку 18 навчальних годин на тиждень.
В індивідуальній програмі розвитку зазначається кількість
годин та напрями проведення корекційно-розвиткових занять,
визначені у висновку ІРЦ з урахуванням особливостей
психофізичного розвитку учня та типових навчальних планів
спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів, зокрема:
три - п’ять годин - для дітей з порушеннями опорно-
рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим
зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями;
п’ять - вісім годин - для дітей сліпих, глухих, з тяжкими
порушеннями мовлення, розладами спектра аутизму, іншими
складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору,
опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними
порушеннями чи затримкою психічного розвитку тощо).
ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК
додаткових корекційно-розвиткових занять (послуг) для дітей з особливими
освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах
закладів загальної середньої освіти
Ритміка
Розвиток мовлення
Лікувальна фізкультура
Соціально-побутове орієнтування
Корекція розвитку
Орієнтування у просторі
Розвиток слухового, зорового, тактильного сприймання мовлення та
формування вимови
Корекція зору
Корекція та розвиток психофізичних функцій
Основним документом, що регулює
організацію ІРЦ,
є постанова Кабінету Міністрів
України від 12 липня 2017 р.
№ 545«Про затвердження
Положення про інклюзивно-
ресурсний центр»
Порядок створення ІРЦ
1. Засновник (районна, міська, селищна ради, об´єднана(і) територіальна(і) громада(и) приймає
рішення про утворення комунальної установи ІРЦ (рішення сесії відповідної ради).
2. Засновник розробляє та затверджує Статут ІРЦ відповідно до Постанови КМУ від 12.07.2017
№545.
3. Засновник здійснює державну реєстрацію комунальної установи ІРЦ у відповідному Центрі
надання адміністративних послуг. Для державної реєстрації юридичної особи необхідно подати
відповідні документи:
- заява про створення юридичної особи (зокрема ІРЦ) заповнюється у державного реєстратора у
відповідному Центрі надання адміністративних послуг;
- рішення засновника про утворення комунальної установи ІРЦ (рішення сесії відповідної ради);
- установчі документи комунальної установи ІРЦ (Статут ІРЦ).
4. Засновник затверджує штатний розпис, графік роботи ІРЦ (оформлюється рішенням сесії
відповідної ради) за погодженням з управлінням (департаментом) освіти і науки
облдержадміністрації.
5. Засновник затверджує Положення про конкурсний відбір на посади директора та педагогічних
працівників ІРЦ (рішення сесії відповідної ради).
6. Засновник приймає рішення про оголошення конкурсу на посади директора та педагогічних
працівників ІРЦ, а також проводить відповідний конкурсний відбір.
7. Засновник приймає рішення щодо призначення переможця конкурсу на посаду директора ІРЦ
(розпорядження голови) та укладає з ним контракт.
8. Директор ІРЦ призначає педагогічних працівників, затверджує їх посадові інструкції.
Створення спільної комунальної установи ІРЦ у разі співробітництва
територіальних громад
У разі визначення порядку співробітництва щодо створення спільної
комунальної установи ІРЦ укладається договір про співробітництво
територіальних громад відповідно до Закону України «Про
співробітництво територіальних громад», у якому визначається
процедура оформлення такого співробітництва між територіальними
громадами.
Договір про співробітництво територіальних громад передує прийняттю
рішення (рішення сесії відповідної ради) про утворення комунальної
установи ІРЦ.
У разі створення і функціонування ІРЦ об’єднана територіальна громада
може приєднатись до співзасновників створеного ІРЦ, уклавши Договір
про співробітництво територіальних громад для реалізації спільних
проектів на умовах визначених Законом України «Про співробітництво
територіальних громад».
Джерела фінансування ІРЦ
Джерелами фінансування ІРЦ можуть бути:
- кошти засновника (виділяються за рішенням сесії
відповідної ради). Ті територіальні громади, які
уклали договір про співробітництво визначають
обсяги співфінансування ІРЦ;
- освітня субвенція (фінансуються педагогічні
працівники ІРЦ);
- благодійні внески фізичних та юридичних осіб;
- інші джерела, не заборонені законодавством.
Штатний розпис Інклюзивно-ресурсного центру
Діяльність центру забезпечують педагогічні
працівники, які мають вищу освіту за
спеціальністю “Спеціальна освіта”, “Корекційна
освіта”, “Дефектологія”, “Психологія”, за
спеціалізацією логопеда, сурдопедагога,
олігофренопедагога, тифлопедагога, а також
практичні психологи, вчителі лікувальної
фізкультури, медична сестра та бухгалтер.
Гранична чисельність фахівців центру становить
12 осіб. У разі потреби центр може залучати
додаткових фахівців шляхом укладення цивільно-
правових угод відповідно до запитів з оплатою за
фактично відпрацьований час.
Педагогічне навантаження фахівців центру, які надають
психолого-педагогічну допомогу дітям з особливими
освітніми потребами, становить 18 годин на тиждень
для безпосередньої роботи з такими дітьми, що
становить ставку заробітної плати (посадовий оклад).
Крім того, фахівці центру провадять інші види
діяльності, зокрема надають консультації батькам
(одному з батьків) або законним представникам,
педагогічним працівникам, які беруть участь в
інклюзивному навчанні.
Керівництво діяльністю центру здійснює директор, який
призначається на посаду строком на три роки на
конкурсній основі та звільняється з посади засновником
за погодженням з відповідним структурним підрозділом
з питань діяльності центру. На посаду директора центру
призначаються педагогічні працівники, які мають вищу
освіту не нижче ступеня магістра або освітньо-
кваліфікаційного рівня спеціаліста за спеціальністю
“Спеціальна освіта”, “Корекційна освіта”,
“Дефектологія”, “Психологія” та стаж роботи не
менше п’яти років за фахом.
100 млн.грн. направлено на закупівлю
наборів сучасних методик для
проведення комплексної оцінки
(діагностики) розвитку дітей з
особливими освітніми потребами,
якими будуть оснащені усі ІРЦ та на
навчання фахівців ІРЦ використанню
цих методик
Міністерство освіти і науки України затвердили Наказ № 627
від 12.06.18 «Про Затвердження типової освітньої програми
спеціальних закладів загальної і середньої освіти II ступеня для
дітей з особливими освітніми потребами».
В цьому наказі ви побачите таблиці з описом навчальних
планів з кількістю годин на тиждень по предметам, опис
компетенцій, назви комплектів навчальних програм, перелік
корекційних програм тощо.
Зокрема, Табл. 11-12 – для дітей з тяжкими порушеннями
мовлення;
Табл. 15 – для дітей з проблемами опорно-рухового апарату та
інтелектуальними порушеннями;
Табл. 16-17 – з затримкою психічного розвиту;
Табл. 18-19 – для дітей з інтелектуальними порушеннями.
ДЯКУЮ ЗА СПІВПРАЦЮ!